Merujuk
kepada artikel bertajuk ‘Mengekalkan Asia Tenggara rantau Ahli Sunni’
tulisan Mohd Shauki Abdul Majid yang dipaparkan di dalam akhbar Utusan Malaysia
bertarikh 16 Disember 2005, penulis merasakan isu yang dibangkitkan oleh
Penolong Pengarah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) ini begitu
bertepatan dengan suasana semasa di Malaysia. Pada tanggapan penulis maksud
beliau untuk mempertahankan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah merupakan
satu usaha untuk memerangi secara habis-habisan segala ajaran-ajaran sesat yang
terdapat di Malaysia seperti Syiah Rafidhah, Gerakan Islam Liberal,
Golongan Anti Hadis, tarekat-tarekat yang sesat, golongan pemuja setan (budaya punk
dan black metal), pengikut Nabi atau Rasul palsu dan lain-lain lagi.
Namun
setelah membaca perenggan-perenggan seterusnya ternyata artikel dari Penolong
Pengarah YADIM ini hanya ingin meneruskan polemik Wahabi yang dibangkitkan oleh
pihak akhbar Utusan Malaysia. Di dalam artikel tersebut beliau telah menyatakan
bahawa kelompok Wahabi adalah penganut fahaman keagamaan lain yang dalam
ertikata lain bermaksud mereka bukan dari kalangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Dari sini dapat kita fahami bahawa maksud sebenar Penolong Pengarah YADIM
dengan mempertahankan rantau Asia Tenggara ini sebagai rantau Ahli Sunni adalah
dengan membendung kebangkitan golongan Wahabi yang semakin diterima dengan baik
oleh umat Islam di Malaysia terutamanya di kalangan cerdik pandai.
Sekiranya
Penolong Pengarah YADIM ini memperuntukkan sedikit masa beliau untuk mengkaji
tentang golongan yang beliau gelar Wahabi ini, penulis yakin kekeliruan seperti
ini tidak akan timbul. Ini adalah kerana Syaikh Muhammad ‘Abdul Wahab rahimahullah
dan pengikutnya terdiri dari kalangan mereka yang tegar memperjuangkan pegangan
Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Di dalam sebuah risalah tulisan Syaikh Muhammad
‘Abdul Wahab kepada ‘Abdur Rahman bin ‘Abdullah beliau telah berkata:
Aqidah
dan agama yang aku anuti ialah mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah, sebagai tuntunan
yang dipegang oleh para imam kaum muslimin, seperti imam-imam mazhab yang empat
dan pengikut-pengikutnya.[1]
Namun
begitu penulis beranggapan selogan untuk memperkasakan pegangan Ahlus Sunnah
Wal Jamaah di rantau Asia Tenggara dan Malaysia khususnya merupakan satu usaha
yang murni yang mana sepatutnya seluruh tokoh-tokoh agama, jabatan-jabatan
agama dan pihak-pihak NGO yang berteraskan Islam perlu berganding bahu untuk
merealisasikannya. Namun begitu apa yang penting untuk kita ketengahkan kepada
masyarakat terlebih dahulu adalah tentang ciri-ciri pegangan Ahlus Sunnah
Wal Jamaah yang sebenarnya. Setakat mendefinisikan Ahlus Sunnah Wal
Jamaah di Malaysia adalah mereka yang berpegang kepada mazhab Syafi’i dari
segi fikahnya dan mazhab Asy’ariyah atau Maturidiyah dari segi akidahnya masih
belum memadai untuk memperjelaskan pegangan sebenar Ahlus Sunnah Wal Jamaah
apatah lagi untuk memperkasakannya.
Apa
yang lebih memburukkan keadaan di Malaysia ini adalah kerana wujudnya beberapa
golongan termasuk sesetengah tokoh agama yang beranggapan bahawa Ahlus
Sunnah Wal Jamaah adalah mereka yang berqunut Subuh, menganjurkan upacara Tahlil
atau Kenduri Arwah, berTalqin, mengirim pahala bacaan al-Qur’an kepada
arwah, membaca surah Yasin pada malam Jumaat, menganjurkan majlis Marhaban
yang dibaca kitab Barzanji, berzikir beramai-ramai dengan suara yang
kuat sesudah solat dan lain-lain perkara seperti apa yang telah dibangkitkan
oleh akhbar Utusan Malaysia beberapa minggu yang lalu. Pemikiran yang
sedemikian rupa hanya mencerminkan bahawa mereka ini belum benar-benar mengerti
apakah ciri-ciri golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang sebenarnya.
Ahlus
Sunnah Wal Jamaah adalah mereka yang berpegang
teguh dengan al-Qur’an dan al-Sunnah dan mengikuti semua ajaran yang di bawa
oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sama ada di dalam bentuk ‘itiqad
(aqidah), ibadah, muamalah dan akhlak sebagaimana yang difahami dan
dilaksanakan oleh para sahabat radhiallahu 'anhum, tabi’in, tabi’ut
tabi’in dan mereka yang mengikuti mereka ini sehingga ke hari ini. Ahlus
Sunnah Wal Jamaah juga adalah mereka yang berpegang teguh dengan al-Qur’an
dan al-Sunnah sebagaimana yang difahami oleh al-Salafussoleh yang telah
dijamin oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sebagai generasi
terbaik bagi umat Islam sebagaimana sabdanya:
خَيْرُ أُمَّتِي
قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ.
Sebaik-baik
generasi ialah generasiku, kemudian orang-orang yang sesudahnya (tabi’in) dan
kemudian orang-orang yang sesudahnya (tabi’ut tabi’in).[2]
Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam juga telah menggambarkan bahawa pada masa
hadapan umat Islam akan mengalami perpecahan yang teruk dan kesemuanya adalah
golongan yang sesat kecuali al-Jamaah iaitu mereka yang mengikuti sunnah
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan manhaj para sahabat radhiallahu
'anhum. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
افْتَرَقَتْ
الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ
وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ.
وَافْتَرَقَتْ
النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَإِحْدَى وَسَبْعُونَ فِي
النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ.
وَالَّذِي نَفْسُ
مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِي عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً
وَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ.
قِيلَ: "يَا
رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ."
قَال:َ
"الْجَمَاعَةُ."
Yahudi
telah berpecah-belah menjadi 71 firqah (golongan), yang satu firqah berada di
syurga sedangkan yang 70 firqah berada di neraka. Dan Nasrani pun telah
berpecah belah menjadi 72 firqah, yang 71 firqah berada di neraka, sedangkan
yang satu firqah berada di syurga. Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di
tanganNya, sesungguhnya umatku akan berpecah-belah menjadi 73 firqah, yang satu
firqah berada di syurga sedangkan yang 72 firqah berada di neraka.
Baginda
ditanya: “Ya Rasulullah, siapakah mereka (satu firqah yang selamat dari umat
Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam) itu?”
Dan
diriwayat yang lain baginda shallallahu 'alaihi wasallammenjawab:
"مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي."
Di
antara ciri-ciri utama golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah (selepas ini
akan disebut sebagai Ahlus Sunnah) adalah[5]:
1. Ahlus
Sunnah senantiasa menjadikan al-Qur'an dan
al-Sunnah sebagaimana difahami serta dilaksanakan oleh al-Salafussoleh
sebagai sumber syariah di dalam semua perkara berkaitan ibadah, akidah,
muamalah dan akhlak. Setiap yang sesuai dengan al-Qur'an dan al-Sunnah mereka
menerima dan menetapkannya. Sebaliknya, setiap yang bertentangan dengan
al-Qur'an dan al-Sunnah mereka menolaknya, dengan tidak mengira siapa pun yang
berpendapat dengannya.
2. Ittiba'
(mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam) dan meninggalkan ibtida'
(amalan-amalan bidaah). Ahlus Sunnah berkeyakinan bahawa syariat Islam
telah sempurna sebelum Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam wafat
sehingga tidak memerlukan untuk diciptakan amalan-amalan baru yang tidak pernah
dianjurkan mahupun diamalkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
Apa yang pada zaman Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bukan dari
sebahagian agama maka ia tidak menjadi sebahagian agama pada hari ini dan
selamanya. Oleh itu segala amal ibadah Ahlus Sunnah senantiasa berdalil
dengan Sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang sabit dan
meninggalkan amal ibadah yang hanya berdasarkan rekaan akal manusia dan hadis-hadis
yang lemah serta palsu. Mereka menggabungkan antara ilmu dan ibadah. Ini
berbeza dengan golongan selain mereka yang melakukan amal ibadah tanpa ilmu
sehingga mudah amalan-amalan bidaah meresap dan kemudiannya dianggap sunnah.
3. Ahlus
Sunnah tidak mengagungkan mana-mana imam
ataupun ulamak yang mereka ambil seluruh ucapannya kecuali Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam. Walaubagaimanapun mereka tetap menghormati seluruh
imam-imam Ahlus Sunnah Wal Jamaah terutamanya imam-imam mazhab yang
empat. Bagi Ahlus Sunnah pendapat ataupun ucapan selain daripada
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah tidak terpelihara dari
kesilapan maka mereka menimbangnya dengan al-Qur'an dan al-Sunnah. Jika ia
sesuai dengan keduanya maka ianya akan diterima sebagai hujah dan sekiranya
tidak maka ianya akan terbatal.
4. Ahlus
Sunnah adalah orang yang paling mengetahui
tentang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Mereka mengetahui
petunjuk, amal, ucapan dan ketetapan-ketetapan daripada baginda. Kerana itu,
mereka adalah orang yang paling mencintai baginda dan paling setia mengikuti
sunnahnya.
5. Para
pengikut Ahlus Sunnah mengagungkan para al-Salafussoleh,
meneladani dan menjadikan mereka sebagai teladan. Mereka melihat bahwa jalan
para al-Salafussoleh adalah jalan yang paling selamat, paling mengetahui
dan paling bijaksana tentang syariah yang dibawa oleh Nabi Muhammad shallallahu
'alaihi wasallam.
6. Ahlus
Sunnah tidak mengutamakan atau meninggikan
logik akal berbanding dengan al-Qur’an dan al-Sunnah. Ini adalah kerana akal
tidak dapat berdiri sendiri untuk memahami syariah, kerana akal itu lemah dan
terbatas. Sebagaimana pendengaran, penglihatan dan kekuatan manusia itu
terbatas, demikian pula dengan akalnya. Oleh itu akal harus tunduk kepada
al-Qur’an dan al-Sunnah.
7. Ahlus
Sunnah adalah kelompok yang paling amanah
dalam hal-hal yang berkaitan dengan ilmu agama. Sekiranya mereka menukil
sesuatu pendapat atau pandangan, mereka tidak memalsukan atau memutarbelitkan
fakta. Jika mereka menukil dari seseorang yang berbeza pendapat dengan mereka,
maka mereka menukilnya dengan sempurna, tidak mengambil apa yang sesuai dengan
pendapatnya dan meninggalkan yang lain.
8. Ahlus
Sunnah adalah kelompok pertengahan dan
pilihan. Sikap kesederhanaan Ahlus Sunnah jelas kelihatan dalam banyak
hal yang berkaitan dengan aqidah, hukum, ibadah, akhlak dan lain-lainnya.
Mereka adalah kelompok pertengahan di antara yang ekstrem dan yang meremehkan.
9. Ahlus
Sunnah tidak berselisih dalam
masalah-masalah prinsip aqidah. Para al-Salafussoleh tidak berselisih di
dalam masalah-masalah pokok berkaitan aqidah. Dalam masalah Tauhid al-Asma
wa al-Sifat misalnya, pendapat mereka adalah satu. Pendapat mereka juga
sama dalam masalah iman, defenisi dan berbagai persoalannya, dalam masalah
takdir dan juga dalam masalah-masalah prinsip lainnya.
10. Ahlus
Sunnah menetapkan nama-nama Allah yang
indah serta sifat-sifatNya yang Maha Sempurna seperti yang telah dikhabarkan
oleh al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Kaedah inilah yang dinamakan dengan Tauhid
al-Asma wa al-Sifat dan inilah juga kaedah yang telah disepakati oleh Imam
Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al-Syafi’i, Imam Ahmad dan juga pegangan sebenar
Imam Abu al-Hassan al-Asya’ari rahimahumullah. Kaedah ini memutuskan
untuk kita menetapkan apa sahaja yang disampaikan oleh Allah mengenai diriNya
di dalam kitabNya dan oleh Rasulllah shallallahu 'alaihi wasallam dengan
keimanan yang bersih dari tahrif (mengubah makna tersebut), ta’thil
(meniadakan sifat tersebut), takyif (bertanyakan bagaimana sifat
tersebut) dan tamthil (menyamakan sifat tersebut dengan makhluk). Ini
adalah kerana Allah-lah yang paling mengetahui tentang sesuatu termasuk tentang
sifat-sifat yang ada pada diriNya dan manusia yang paling mengetahui dan
mengenali Allah Subhanahu wa Ta'ala adalah Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam. Ahlus Sunnah tidak mengingkari sifat-sifat Allah
sebagaimana kelompok Jahmiyah dan Muktazilah.
11. Ahlus
Sunnah percaya bahawa al-Qur’an adalah
kalamullah (kata-kata Allah) dan bukan makhluk sebagaimana kelompok Muktazilah.
12. 12)
Ahlus Sunnah berkeyakinan bahawa orang-orang yang beriman akan dapat
melihat Allah Subhanahu wa Ta'ala dengan kedua mata mereka di akhirat
kelak. Perkara ini diingkari oleh golongan Muktazilah.
13. Ahlus
Sunnah percaya bahawa Imam itu boleh
bertambah dan berkurangan. Ianya bertambah dengan ketaatan dan berkurangan
dengan maksiat.
14. Ahlus
Sunnah berpendapat bahawa dosa besar yang
dilakukan oleh seorang mukmin tidak mengeluarkannya dari iman selama
tidak menganggap dosa-dosa yang dilakukan itu boleh atau halal. Ahlus Sunnah
Wal Jama’ah berkeyakinan mukmin yang melakukan dosa besar, bila dia
meninggal dunia sebelum sempat bertaubat, sekiranya dia dimasukkan ke dalam
neraka, dia tidak kekal di dalamnya lalu akan dimasukkan ke syurga setelah itu.
Urusan seorang mukmin yang melakukan dosa-dosa besar diserahkan kepada kehendak
Allah Subhanahu wa Ta'ala sepenuhnya sama ada diampunkan segala dosanya
atau menerima pembalasan yang setimpal dengan dosanya.
15. Ahlus
Sunnah menolak sikap bermudah-mudah di
dalam mengkafirkan di antara sesama Islam. Ahlus Sunnah hanya membantah
dan menjelaskan kebenaran kepada orang yang berselisih dengan mereka. Ini
berbeza dengan kelompok lain seperti Khawarij yang senang berselisih,
menyesatkan dan mengkafirkan.
16. 16)
Ahlus Sunnah mencintai para Ahlul Bait (ahli keluarga Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam) dan kepada para sahabat radhiallahu 'anhum. Hati
dan lisan mereka selamat dari mencerca para Ahlul Bait dan sahabat
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
17. Ahlus
Sunnah tidak menolak keramat para wali
Allah dan perkara-perkara luar bisa yang terjadi pada mereka ini boleh berlaku
dengan izin Allah. Namun begitu perkara luar biasa yang berlaku kepada
seseorang tidak membuktikan dia berada di atas jalan yang haq selagi dia tidak
mengikuti al-Qur’an dan al-Sunnah. Yunus bin ‘Abdul A’la berkata:
Aku berkata
kepada Muhammad bin Idris al-Syafi’i rahimahullah: “Teman kita, al-Laits bin
Sa’ad pernah berkata, bahawa jika dia melihat seorang pengikut hawa nafsu (ahli
bidaah) boleh berjalan di atas air, dia tetap tidak akan mempercayainya.” Maka
Imam al-Syafi’i menambah: “Ucapannya itu kurang. Aku tambahkan, jika aku
menyaksikan seorang pengikut hawa nafsu terbang, aku tetap tidak percaya
kepadanya.”[6]
18. Ahlus
Sunnah amat menitik-beratkan untuk
menyatukan umat Islam kepada kebenaran. Mereka sangat mengambil berat untuk
menguatkan kesatuan umat Islam dan menghilangkan segala sebab-sebab yang boleh
membawa pertikaian dan perpecahan. Sebab mereka mengetahui, persatuan adalah
rahmat dan perpecahan adalah azab.
19. Ahlus
Sunnah adalah golongan yang memiliki
wawasan yang luas, pandangan yang jauh ke depan, paling lapang dada dalam soal
perselisihan dan paling teguh memegang berbagai peringatan. Mereka tidak segan
silu untuk menerima kebenaran dari siapapun, juga tidak malu untuk kembali
kepada kebenaran sekiranya kesilapan berada di pihak mereka. Mereka juga tidak
memaksa orang lain mengikuti pandangan mereka, tidak mengatakan sesat
orang-orang yang menyelisihinya, dan tidak terlalu memberat-beratkan perkara
yang wujud perbezaan pendapat di kalangan ulamak Ahlus Sunnah.
20. Ahlus
Sunnah juga dikenali sebagai Firqah
al-Najiyah (golongan yang selamat) kerana pegangan mereka terselamat dari
berbagai bidaah dan kesesatan di dunia ini dan selamat pula dari siksa Allah di
akhirat kelak. Mereka adalah Thaifah al-Manshurah (golongan yang
menang), kerana Allah senantiasa bersama mereka menolong dan meneguhkan mereka.
Ahlus Sunnah juga dikenali sebagai Salafiyah kerana mereka
menjadikan pegangan al-Salafussoleh sebagai sumber syariah.
Sekiranya
ciri-ciri yang telah penulis gariskan ini tidak diperjelaskan kepada masyarakat
rantau ini dan dipersetujui bersama oleh semua pihak, maka slogan untuk
memperkasakan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah akan hanya tinggal slogan
tanpa dapat dilaksanakan. Oleh itu penulis menasihatkan Penolong Pengarah Yadim
untuk mempergunakan kesempatan yang diberikan kepada beliau untuk menulis di
akhbar Utusan Malaysia untuk menyebarkan pegangan Ahlus Sunnah yang
sebenar dan membanteras segala bentuk ajaran sesat yang berada di Malaysia.
Beliau seharusnya tidak membuang masa dengan meneruskan polemik terhadap
kelompok Wahabi yang sebenarnya juga kuat berpegang kepada mazhab Ahlus
Sunnah Wal Jamaah.
[1]
Syaikh Muhammad Basyir al-Sahsawani, Shiyanah al-Insan, ms. 473. Penulis
nukil daripada kitab Syeikh Muhammad ‘Abdul Wahab & Gerakan Wahabi
karangan Ibnu Syihab, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 1997, ms. 36-37.
a)
Kertas kerja bertajuk Ahl Al-Sunnah Wal Jama’ah: Satu Pengenalan yang
telah dibentangkan oleh Dr. Johari Mat semasa Seminar Ahli Sunnah Wal Jamaah
Golongan Teladan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
b)
Kertas kerja bertajuk Manhaj Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang
telah dibentangkan oleh Dr. Abdullah Yassin semasa Seminar Ahli Sunnah Wal
Jamaah Golongan Teladan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
c)
Syaikh Muhammad bin Ibrahim al-Hamd, Ciri-Ciri Aqidah Sunnah Wal Jama’ah,
Buletin Dakwah An Nur, IV/No: 139/Jumaat I/Rabiul Awal, 1419H. Penulis nukil
daripada laman web almanhaj.or.id.
d)
Syaikh Muhammad bin Ibrahim al-Hamd, Karakteristik Pengikut Ahlus Sunnah Wal
Jama’ah, Buletin Dakwah An Nur, IV/No: 140/Jumaat II/Rabiul Awal, 1419H.
Penulis nukil daripada laman web almanhaj.or.id.
[6]
Imam al-Baihaqi, Manaqib al-Syafi’i, jilid 1, ms. 470. Penulis nukil
daripada kitab Manhaj Aqidah Imam al-Syafi’i karya Dr. Muhammad A.W.
al-‘Aqil, ms. 112.
No comments:
Post a Comment